vrijdag 10 augustus 2012

Vakantiekilo's


Wat een heerlijke vakantie was het. Een paar weken waarin niks moest. Een vakantie waarin we dan ook niet veel deden. Maar wel een vakantie waarvan we ontzettend hebben genoten.
Zoals ieder jaar, tenminste dat is ons streven, brachten wij onze zomervakantie door in De Provence. Naast de veelvuldige (zaken)reizen die we maken, is dat een rustpunt in het jaar. (Zie ook mijn DOPPLR pagina) Nooit op dezelfde plek, maar wel altijd in dat droge, warme zuidoostelijke deel van Frankrijk. Want als je van een zonvakantie houdt, is het risico op een bui daar het kleinst in ons favoriete vakantieland. Dat bleek ook dit jaar weer te kloppen: het gebied waar wij verbleven, was zo ongeveer het enige droge stukje West Europa met temperaturen die boven de 30°C lagen. Uitstekend vakantieweer om niks te doen.

Als je niks doet, gebeurt er ook niks zul je nu denken. Dat is niet helemaal waar. De combinatie van zo lui mogelijk zijn en lekker eten, werkt uitstekend. In het nadeel van je gewicht, dat wel. De wijn, de kaas, de olijven en lang tafelen zorgden voor 3 kilo extra. Ik deed dus blijkbaar toch wel iets zonder dat ik het in de gaten had. Mijn echtgenoot fietst het er tijdens de vakantie al af, maar ondanks dat ik mijn fiets meegenomen had, heb ik er geen meter op gereden. Zo warm en je wordt er zo moe van. Zwemmen, dat deed ik wel elke dag. Alles bij elkaar heb ik in de 2 weken dat we in Ménerbes waren ruim 8 km gezwommen. Dat is véél: 1000 banen in ons 8 meterbad. Iedere dag minstens 50, met uitschieters naar 100 en op andere dagen iets er tussenin. Misschien dat ik anders nog meer vakantiekilo's verzameld had.

Die 3 kilo moeten er nu dus af, 18 dagen na de vakantie is dat bijna gelukt. Om het proces te versnellen eet ik natuurlijk niet teveel, in ieder geval veel minder dan op vakantie. Bovendien probeer ik zoveel mogelijk functioneel te bewegen. Dat wil zeggen dat ik bijvoorbeeld 2 keer in de week naar de AH in Vlissingen fiets voor mijn boodschappen. Dat is 20 minuten voor de heen- én 20 minuten voor de terugweg langer fietsen dan de AH in Middelburg, dat moet helpen. Zo kan ik het aangename met het nuttige verenigen, waarbij gezegd moet worden dat voor mij de prachtige AH XL in Vlissingen het aangename vertegenwoordigt. Al was het alleen maar omdat die me aan de hypermarché´s in Frankrijk doet denken.

Vorige week heb ik per ongeluk 11 km gelopen, terwijl mijn vriendin en ik er 6 van plan waren. Maar dat station in Vlissingen ligt ook op zo'n onmogelijke plek, daar moet je je wel op verkijken. We waren met de bus naar Koudekerke gegaan (10 minuten) en van daaruit lopend (ca. 3,5 km) naar het strand in Dishoek, lekker geluncht bij strandpaviljoen Kaapduin - want eten moet je toch - en daarna over een pad op de duintoppen verder gelopen naar Vlissingen om weer met de trein naar Middelburg te kunnen. Dat laatste stuk was nog 7,5 km, dat waren er 4 meer dan we gedacht hadden. Het zal in ieder geval geholpen hebben tegen de overtollige kilo's.
Ook de hond moet het ontgelden, want met mooi weer loop ik niet 1 keer per week rond de stad over de bolwerken, maar zo vaak als ik tijd heb. Met haar 14 jaar doet ze het toch maar, ook al ligt ze na de ruim een uur durende wandeling de rest van de dag wel voor pampus.

Zoals gezegd, het heeft resultaat. De kilo's van deze vakantie verdwijnen al, nu al dat andere extra gewicht er nog af. Voorlopig heeft de AH in Vlissingen een goede klant aan mij!

Hieronder nog de vakantiefoto's, de zon spat er vanaf!



Deze week op Halte Middelburg: Zomer in Middelburg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten